Priserne kan være som showbiz. De går op og ned. Og det er der flere grunde til – for eksempel vejret og udbud og efterspørgsel. Det kan være svært at forstå og nogle gange meget svært at forudsige, hvad vi skal forvente.
Nej, det er hele det europæiske energimarked, der kan blive ramt på prisen. Derfor vil din el og/eller gaspris stige og falde, uanset om du er kunde hos Andel Energi eller et andet energiselskab.
Det er udelukkende prisen på den rene el og gas – og altså ikke prisen på transport og afgifter – som følger markedet.
Ja, eventuelle prisstigninger vil gælde på både TimeEnergi, MånedsEnergi og FastEnergi. Men har du en el- eller gasaftale med fast pris, vil din pris selvfølgelig forblive den samme i hele aftaleperioden til den pris, som var gældende, da du valgte aftalen.
Det kan du finde ud af ved at logge ind på Min Side. Eller ved at se i appen, Andel Energi.
Gå ind under ‘Profil’, og se under ‘Din aftale’.
Har du et fastprisprodukt, har du låst din pris og har sikret dig mod mulige udsving i prisen et stykke tid ud i fremtiden. Kommer der en periode med store stigninger, vil du altså ikke blive ramt af det.
Bemærk for el: Din faste pris gælder kun den strøm, du bruger i din bolig. Prisen for transport af strømmen hen til din bolig vil stadig ændre sig i løbet af døgnet og året. Netselskaberne gør det for at motivere os alle til at flytte lidt rundt på vores elforbrug, så vi undgår, at elnettet bliver overbelastet. Det vil derfor altid være en god idé at flytte noget af dit elforbrug til de billige perioder – også selvom du har en fast elpris.
Det betyder, at din el- og eller gaspris bliver mindre i takt med, at markedsprisen falder. Og alt andet lige vil det føre til en lavere regning. Hvis priskurven vender, og priserne begynder at stige, vil din pris følge markedet. Og din regning kan igen blive højere.
Når du har en elaftale med timepris, kan du følge prisen time for time og bruge strømmen, når den er billigst.
Nej, det gør vi ikke. Vi er et dansk energiselskab, der er andelsejet af vores egne kunder. Og det bekymrer os meget, når priserne stiger, som vi for eksempel oplevede det under energikrisen.
Vi tjener ikke mere, når prisen er høj. Vi har en fast fortjeneste pr. kilowatttime på nogle elaftaler, og på andre tjener vi intet på forbruget. Her ligger vores fortjeneste i stedet som et fast beløb i det månedlige elabonnement. Ligeledes har vi en fast fortjeneste pr. m3 på vores gasaftaler.
Din strøm bliver, ligesom det er tilfældet for alle andre energiselskaber, købt på den nordiske elbørs Nordpool.
Din gas køber vi på den nordiske gasbørs, Gaspoint Nordic. Udover gasbørsen køber vi også biogas fra danske biogasproducenter.
El: Den strøm, vi køber på den nordiske elbørs, Nordpool, indeholder både grøn og mindre grøn strøm, som bliver blandet sammen i elnettet, inden det kommer hjem til dig. Derfor er der ingen elselskaber, der kan give dig 100 % grøn strøm i stikkontakten. Til gengæld dækker vi dit årlige elforbrug med grøn strøm fra europæiske havvindmøller eller solcelleanlæg via certifikater.
Gas: Danmark er selvforsynende med gas via Tyra-feltet.
Rusland har stoppet leverancen af gas gennem Nordstream 1, som sidenhen blev udsat for sabotage. Men der kommer fortsat gas fra Rusland via andre kanaler.
Europa importerer dog i stigende grad flydende gas. Og dermed har russisk gas fået mindre betydning på det europæiske marked.
Et godt sted at starte er at blive mere bevidst om dit forbrug. Dette kan i nogen grad spare dig fra den helt store regning.
Vi anbefaler, at du følger med i hvor meget strøm og gas, du bruger på Min side eller i appen, Andel Energi. Her kan du også se alle dine regninger og holde styr på, hvad du har betalt. Måske kan du gøre noget anderledes og spare en del? Alene det at være bevidst om dit forbrug gør, at du kan spare op til 10 % på forbruget.
Du kan også få gode råd til at spare på energien i vores store Klog på energi-univers
Der findes desværre ikke digitale, fjernaflæste målere til gasfyr, som der gør på el. Men fremover får vi dine aflæsninger fra Evida 4 gange om året.
Vi kan derfor udstille dit forbrug hver 3. måned i stedet for én gang om året. Du kan følge med i appen, Andel Energi eller på Min side, under ’Forbrug’.