Folketinget har vedtaget, at du som ejer af en bolig med elvarme, kan få reduceret din elafgift. Du får kun reduceret elafgift på den del af dit årlige forbrug, der ligger over 4.000 kilowatt-timer. For at få reduktion skal du ansøge om det.
I BBR skal din bolig…
Du finder oplysningerne under ‘Oplysninger om bygninger’ i din BBR-meddelelse
Har du spørgsmål til dine BBR-oplysninger? Så kontakt din kommune. De kan bedst hjælpe dig videre.
Du har som husejer selv ansvaret for at opdatere BBR. Og pligt til at fortælle os om eventuelle ændringer. For eksempel hvis din boligs primære opvarmningsmiddel ændres fra el til noget andet – såsom gas, fjernvarme eller noget helt tredje – så er du nemlig ikke længere berettiget til reduktion i elafgiften.
Det er strafbart ikke at informere os, hvis du ikke længere er berettiget til reduktion i elafgiften. Men vi ved godt, at det kan være svært at huske det hele. Selv med de bedste intentioner. Vi tjekker derfor løbende, om du stadig er berettiget til reduktionen. Så selvom du har glemt at fortælle os det, kan din reduktion altså stadig bortfalde. Det sker automatisk med tilbagevirkende kraft, hvis vi opdager, du ikke længere er berettiget.
Som dit elselskab sender vi din ansøgning videre til dit netselskab. Det er nemlig ikke os, der godkender din ansøgning om reduceret elafgift. Det er dit netselskab. Vi kan kun ansøge om reduceret elafgift på dine vegne for den periode, du har været kunde hos os. Hvis du ikke har været kunde hos os i hele den periode, du ansøger for, skal du tage kontakt til dit tidligere elselskab. Er du i tvivl om, hvor du tidligere har været kunde, kan du se det på eloverblik.dk.
Log ind, og giv os den dato, du ønsker refusion fra. Når vi har fået din ansøgning, vender vi tilbage hurtigst muligt.
Så kræver det, at du fremviser dokumentation for, at elektricitet har været registreret som det primære opvarmningsmiddel i BBR tilbage i tid. Dog maksimalt 3 år tilbage fra den dag din ansøgning bliver behandlet. Udfyld formularen nedenfor og vedhæft din dokumentation. Når vi har fået din ansøgning, vender vi tilbage hurtigst muligt.
Du finder nemmest dokumentationen på følgende måde:
Når du ansøger om reduceret elafgift, sker der ikke noget med selve elaftalen. Din aftale fortsætter, som den plejer. Nu bare med reduceret elafgift.
Tjek din elregning, og kig efter linjen ‘Reduceret elafgift’.
Er du kunde hos os, kan du finde dine regninger på Min side eller i appen, Andel Energi.
Hvis du er fritaget for digital kommunikation og betaler via Betalingsservice, kan du se din regning i din Betalingsserviceoversigt i din netbank.
4 alternative måder du kan skaffe dokumentation på, at du er berettiget til reduceret elafgift tilbage i tid:
I forhold til punkt 3 og 4 så bemærk, at kommunerne ikke er forpligtet til at give dig dokumentationen. Hvis de ikke vil hjælpe, er den eneste mulighed punkt 1 eller 2.
Nej. Har du solceller, elvarme og/eller varmepumpe er du i forvejen berettiget til reduceret elafgift og kan derfor ikke få yderligere rabat til opladning af din elbil.
Vi har brug for dit kundenummer for at kunne hjælpe dig. Kundenummeret er 7 tal. Du finder det blandt andet i dit velkomstbrev, i servicebeskeder eller på din BS-oversigt.
* De viste priser er de senest kendte priser. Og de kan nå at ændre sig, før vi begynder at levere gas til jer. Både op og ned, naturligvis. Det viste tal for distribution og afgifter er for distributionsområdet, Evida Nord, og forudsætter et gasforbrug mellem 0-75.000 m3/år og gebyrfri betaling. Leverandørservice er vores gebyrfri betalingsløsning for erhvervskunder.
* De viste priser er de senest kendte priser. Og de ændrer sig hele tiden. Både op og ned, naturligvis. Den samlede pris forudsætter, at du tilmelder dig MobilePay eller kortbetaling. Så slipper du også for det betalingsgebyr, som er på Betalingsservice eller indbetalingskort. Og det har du vel ikke noget imod?
* De viste priser er de senest kendte priser. Og de ændrer sig hele tiden. Både op og ned, naturligvis. Den samlede pris forudsætter, at du tilmelder dig MobilePay eller kortbetaling. Så slipper du også for det betalingsgebyr, som er på Betalingsservice eller indbetalingskort. Og det har du vel ikke noget imod?
* De viste priser er de senest kendte priser. Og de ændrer sig hele tiden. Både op og ned, naturligvis. Den samlede pris forudsætter, at du tilmelder dig MobilePay eller kortbetaling. Så slipper du også for det betalingsgebyr, som er på Betalingsservice eller indbetalingskort. Og det har du vel ikke noget imod?
* De viste priser er de senest kendte priser. Og de ændrer sig hele tiden. Både op og ned, naturligvis. Den samlede pris forudsætter, at du tilmelder dig MobilePay eller kortbetaling. Så slipper du også for det betalingsgebyr, som er på Betalingsservice eller indbetalingskort. Og det har du vel ikke noget imod?
Vi vurderer et varmepumpeforbrug, elbilforbrug og et husforbrug. Vi konkluderer et forbrugsmønster, som også benyttes ved egen indtastning af årligt elforbrug. Vores dygtige solcellerådgiver skønner dette anlæg ud fra forbruget, men vil meget gerne snakke med dig om dine behov og tanker vedrørende solcelleanlæg.
Det navn, du udfylder her, skal være navnet på den person, som skal være ansvarlig for aftalen.
Andel Energi er gået sammen med Clever om en ny ladeløsning. Du får:
Du kan opsige din aftale med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Mindstepris (2 mdr.): 178 kr. i abonnement. Læs mere på andelenergi.dk/generelt/faelles-vilkaar.