Gå til indhold
Blind bruger viser, hvordan han bruger Andel Energis app

Fra frustration til forandring: Anders hjælper Andel Energi med at forbedre populær app

Nyhed – 27.6.2025  | Andel Energi

Anders er født blind. Men med den rette teknologi kan han følge sit elforbrug, finde de billigste, mest miljøvenlige timer og holde styr på regningen. Nu hjælper han Andel Energi med at gøre appen bedre.

Når du åbner Andel Energis app, får du hurtigt overblik over dit elforbrug, din elregning, de aktuelle elpriser samt hvor meget af strømmen, der har lavt CO₂-aftryk. Men hvad hvis du slet ikke kan se, hvad der står på skærmen?

Da 41-årige Anders Boholdt-Petersen for et par år siden downloadede Andel Energi-appen, blev han frustreret. Han er blind og bruger en såkaldt skærmlæser til at omdanne tekst, funktioner og knapper til lyd – men han mødte en brugerflade, der ikke fungerede optimalt.

“Jeg havde bl.a. udfordringer med at vælge de dage, jeg ville se mit elforbrug for. Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre,” fortæller Anders Boholdt-Petersen.

Fejl blev rettet med det samme

I stedet for at give op skrev han en mail til Andel Energi. Det blev begyndelsen på et samarbejde, der har været med til at forbedre appen markant – ikke kun for ham, men for mange andre, der er afhængige af såkaldt digital tilgængelighed.

”Efter et par dage fik jeg svar om, at de allerede var i fuld gang med at optimere appen. Det gjorde mig rigtig glad at vide, at de arbejdede på en løsning,” fortæller Anders Boholdt-Petersen.

”Da opdateringen kom ud, tog Andel Energi kontakt til mig for at høre, hvordan det gik. Så måtte jeg fortælle dem, at det gik rigtig godt – men at jeg havde fundet nogle flere udfordringer med appen. Dem fik de også hurtigt rettet til,” tilføjer han.

Det handler om mennesker

Siden er Anders blevet en form for uofficiel sparringspartner. Når han finder fejl, skriver han. Og Andel Energi lytter. Til gavn for alle parter.

Vi både gjorde og gør stadig det her for brugerne. Ikke for loven. For hvis vi kun designer til dem, der ser, hører og forstår alt som os selv, så afskærer vi en masse. Og så har vi i virkeligheden ikke opnået noget. Inklusion er ikke bare et mål. Det er en forudsætning for at lykkes digitalt.

Susanne Flensmark, Senior Digital Consultant i Andel Energi

Anders Boholdt-Petersens ærlige frustrationer og konkrete forslag blev ikke kun starten på et værdifuldt samarbejde, men også en vigtig påmindelse om, hvem Andel Energi og andre centrale aktører bygger digitale løsninger til.

”Samfundet er blevet meget digitaliseret, og derfor er det rigtig vigtig for mig – og alle andre med funktionsnedsættelser – at kunne bruge apps og hjemmesider på lige fod med andre. Mange af os er afhængige af, at tingene også virker for os. Ellers sakker vi hurtigt bagud. Derfor gør det mig rigtig glad, når mine input bliver taget seriøst,” fortæller Anders Boholdt-Petersen.

Blind brugere af Andel Energis app

Lovgivning stiller nye krav – og giver nye muligheder

Den 28. juni 2025 træder nye lovkrav om digital tilgængelighed i kraft i Danmark. Kravene, som følger af EU’s tilgængelighedsdirektiv, betyder, at både offentlige og visse private digitale tjenester skal være brugbare for mennesker med handicap.

I Andel Energi hilser man de nye lovkrav velkommen og ser det som en anledning til at blive endnu bedre.

“Digitalt er smart, men kun hvis alle kan være med. Derfor er vi meget glade for alle de input, vi får fra både Anders og andre, der oplever udfordringer med vores app eller selvbetjening. Vi udvikler konstant på vores digitale løsninger,” siger Susanne Flensmark.

Vil bare kunne klare sig selv

I dag bruger Anders Boholdt-Petersen appen til bl.a. at tjekke sit elforbrug og holde øje med regningen – uden hjælp.

“Det gør mig tryg, at jeg altid kan åbne Andel Energi-appen og få overblik. Jeg behøver ikke at vente på at kunne spørge nogen. Det betyder rigtig meget for mig, at jeg som blind ikke skal bruge lang tid på at finde rundt i appen, fordi tilgængelighed er blevet taget seriøst,” siger Anders Boholdt-Petersen. Andel Energi-appen er blevet kåret af EPSI til Danmarks bedste digitale selvbetjening i energibranchen – læs mere om appen her.

Mand med funktionsnedsættelse sidder på bænk

Video: Hør Anders’ fortælling

Hør Anders fortælle om sin oplevelse af appen og samarbejdet med Andel Energi for at gøre appen bedre for alle i videoen her.

Digital tilgængelighed

Webtilgængelighedsloven skal sikre, at alle borgere uanset handicap eller funktionsnedsættelse kan få adgang til eller bruge websteder og onlinetjenester på lige fod med andre borgere.

I Danmark er ca. 20 % af den voksne befolkning udfordrede af det digitale samfund. Det kan skyldes forskellige grader af kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse, fx nedsat syn og hørelse, farveblindhed, ordblindhed eller nedsatte motoriske evner.

Andel Energi-appen

Andel Energis app er kåret til Danmarks bedste digitale selvbetjening i energibranchen af EPSI.

Appen er blevet downloadet over 1 million gange og har en række funktioner, som kan gøre brugeren klogere på sit energiforbrug. Det gælder f.eks. elforbrug helt ned på den enkelte time, visning af regninger og aftaler, adgang til at se elprisen time for time, skifte betalingsform og tilføje widgets, der viser den aktuelle elpris og de billigste timer på døgnet.

Andel Energi-appen er programmeret til at hjælpe brugere med funktionsnedsættelse, og der udvikles hele tiden på at optimere den digitale tilgængelighed på Andel Energis platforme.