Når du står over for en flytning, er listen lang over, hvem du skal huske at melde din flytning til. Det offentlige og flere andre har brug for at kende din nye adresse. Derfor har vi samlet et overblik til dig. Og heldigvis kan du let give besked om din nye adresse og melde flytning digitalt.
Først skal du huske at melde din flytning til Folkeregisteret i den kommune, du flytter til. Så er du sikker på, at få post fra det offentlige på din nye adresse.
Det er nemlig Folkeregisteret, der informerer andre offentlige instanser om din nye adresse – eksempelvis din bank og PostNord. Det er heldigvis ligetil og kan klares via borger.dk.
Du skal også huske at melde flytning til din arbejdsgiver. Det er vigtigt, at din arbejdsgiver ved, at du har skiftet bopæl. Hvis du er pensionist, kontanthjælps-modtager eller studerende og ikke har en arbejdsgiver, skal du i stedet kontakte det offentlige.
Hvis du flytter til en ny by, kan du overveje, om du vil skifte tandlæge. Ellers skal du huske at give din nuværende tandlæge besked om din nye adresse.
Hvis du flytter mere end 15 kilometer væk, skal du skifte læge. Du har også mulighed for at skifte, selvom du ikke flytter langt væk. Det er gratis at skifte, når du flytter, og dit sundhedskort sendes automatisk.
Næste skridt er at melde flytning til foreninger og fritidsaktiviteter, så de er opdaterede på din nye adresse. Det kan være alt fra sportsklubber til hobbyforeninger.
Hvis du flytter langt væk og ikke længere kan være medlem, er det også vigtigt, du husker at melde dig ud.
Du bør også melde din flytning til alle dine abonnementer – lige fra telefon og internet til fitnesscenter. Du kan passende benytte lejligheden til at opsige diverse abonnementer, du ikke længere bruger. Mon ikke der er et par?
Glem ikke at give besked til venner og familie om, at du har skiftet bopæl. Det er både for at sikre, at det årlige julekort kommer frem, men også så de ved, hvor de kan finde dig.
At melde flytning kan virke som en stor opgave, men med lidt struktur og planlægning bliver det hele lidt nemmere. Start derfor med at lave en liste over alle de steder, du skal give besked. Du kan tage udgangspunkt i listen ovenfor og på vores side om forsyningsselskaberne, men husk, det er ikke alle punkter, der nødvendigvis er relevante for dig.
Når listen er klar, så er det bare at gå i gang. Det er en god idé at starte med de vigtigste steder først. Og husk, at du mange steder kan melde flytning online – her er for eksempel den side hos os, hvor du kan melde flytning. Sørg også for at have alle de nødvendige informationer klar, når du går i gang med at melde flytning. Det gælder din nye adresse og din flyttedato. Begge dele gør processen lidt nemmere.
Det er vigtigt, at du melder flytning til Folkeregistret i god tid. Du kan dog tidligst anmelde flytning fire uger før, du flytter ind. Og du skal senest melde flytning fem dage efter din indflytningsdato. Men hvilken dag gælder som flyttedato? Det er dén dato, hvor du rent faktisk flytter ind – altså dagen for din første overnatning på din nye adresse.
Når du skal flytte adresse, er det vigtigt at melde flytning i tide. Hvis du glemmer det, kan det nemlig koste dig dyrt. Du risikerer at få en bøde i følgende tilfælde:
Så husk at melde flytning i god tid og med de korrekte oplysninger. Det er en lille ting, der er hurtig at gøre, men det kan spare dig for både bøvl og bøder. Og så er det jo altid rart at vide, at alle de vigtige instanser har din nye adresse.
Tjek, at du stadig er dækket med det rigtige beløb på din indboforsikring. Forsikringssummen skal svare til værdien af dit indbo.
Har du brug for at være forsikret anderledes i din nye bolig? Hvad med kloakker, rør og andre installationer? Indhent gerne flere tilbud og sammenlign priser og dækning.
En ejerskifteforsikring kan være en god ide ved køb af bolig. Den dækker skjulte skader, som ikke er nævnt i tilstands- og elinstallationsrapporten. Og som for eksempel ikke kan forventes af huset alder og byggemetode. Tjek vilkårene hos de forskellige forsikringsselskaber.