Det kan være svært at gennemskue et fup-opkald eller spotte en phishing-mail eller -sms. De lyder og ligner nemlig ofte rigtige opkald og beskeder. Få vores gode råd til at spotte phishing-svindel og se eksempler på nogle af de falske beskeder.
Er du i tvivl?
Del aldrig personlige oplysninger, ring ikke til det oplyste telefonnummer, og tryk endelig IKKE på links i beskeder, som ser mistænkelige ud. Log i stedet ind i vores selvbetjeningsløsninger, hvis du er i tvivl om betalingsform, frister eller om du/I har regninger til betaling.
Vi oplever desværre indimellem, at vores kunder bliver ramt af falske beskeder i Andel Energis navn. Nogle oplever også at blive ringet op af svindlere, som udgiver sig for at være “Andel Energi”.
Phishing-angreb starter ofte med uventede eller presserende beskeder, der forsøger at stresse dig til at handle hurtigt. Hvis du modtager en besked eller et opkald, der virker påtrængende eller mistænkelig, så stop op og tænk dig om, inden du reagerer.
Legitime virksomheder vil sjældent bede dig om at dele følsomme oplysninger som kontonumre, adgangskoder eller cpr-nr. via mail. Hvis du bliver bedt om at dele disse oplysninger, så kontakt virksomheden direkte på deres officielle telefonnummer eller hjemmeside.
Phishing-svindlere laver ofte mange stave/sprog-fejl, som tit bærer præg af oversættelsesfejl. Vær også opmærksom på om et uventet opkald kommer fra udenlandske numre. Danske telefonnumre bliver dog også i stigende grad brugt til dette formål. Husk at blokere telefonnummeret, når du opdager eller mistænker, at det er svindel.
Phishing-svindlere opretter ofte falske hjemmesider, der ligner de rigtige. Når du klikker på et link, så kontroller selve adressen i browseren – også kaldet URL’en. Hvis adressen ser underlig ud, bruger forkerte tegn eller ikke er HTTPS-sikret, er det sandsynligvis en phishing-side.
Mails og sms’er kan indeholde vedhæftede filer eller links til ondsindede downloads, som kan inficere din computer eller mobil. Hvis du ikke forventer en fil fra afsenderen, så lad være med at åbne den, før du har fået bekræftet, at den er legitim.
25. november 2025

20. november 2025

11. november 2025

6. november 2025


5. november 2025

3. november 2025

27. august 2025

14. august 2025

4. august 2025

Formål: Phishing er en metode, hvor afsenderen forsøger at narre modtageren til at afgive følsomme oplysninger så som loginoplysninger, kreditkortnumre eller andre personlige data. Formålet er ofte at stjæle penge eller identiteter.
Indhold: Phishing-beskeder foregiver typisk at komme fra en legitim organisation, som for eksempel en bank, en offentlig myndighed eller en velkendt virksomhed. De opfordrer modtageren til at klikke på et link eller udfylde en formular, som giver svindleren adgang til personlige oplysninger.
Eksempel: En phishing-mail kan ligne en officiel besked fra en bank eller fx et energiselskab og bede dig om at “bekræfte dine kontooplysninger” ved at klikke på et link, som fører til en falsk hjemmeside.
Spam handler om at sende uønsket reklame eller meddelelser.
Phishing handler om at narre dig til at afsløre følsomme oplysninger.
Du bør med det samme melde det til din bank og for en sikkerhedsskyld få spærret dit kort. Lav også gerne en anmeldelse på politi.dk.
Kontakt evt. den digitale cyberhotline på 33 37 00 37 og få hjælp til, hvordan du skal forholde dig.
Nej, det kan de ikke. Dine betalingsoplysninger ligger ikke hos os, men hos en betalingsformidler, der bliver sikkerhedstjekket af de store kortselskaber som eksempelvis Mastercard og Visa.
Hent appen, Mit digitale selvforsvar, der hjælper dig med at være sikker online. Appen er gratis og holder dig opdateret på de nyeste digitale trusler.