Mange af vores kunder modtager desværre falske beskeder og opkald fra “Andel Energi”. Det kan være svært at gennemskue et fup-opkald eller spotte en phishing-mail eller -sms. De lyder og ligner nemlig ofte rigtige opkald og beskeder. Få vores gode råd til at spotte phishing-svindel og se eksempler på nogle af de falske beskeder, der desværre florerer derude.
Er du i tvivl?
Del aldrig personlige oplysninger, ring ikke på det oplyste telefonnummer og tryk endelig IKKE på links i beskeder, som ser mistænkelige ud. Log i stedet ind på Min side eller i appen, Andel Energi, hvis du er i tvivl om din betalingsform, frister eller om du har regninger til betaling. Har du behov for at tale med os, kan du altid ringe til os på 70 29 29 29.
Phishing-angreb starter ofte med uventede eller presserende beskeder, der forsøger at stresse dig til at handle hurtigt. Hvis du modtager en besked eller et opkald, der virker påtrængende eller mistænkelig, så stop op og tænk dig om, inden du reagerer.
Legitime virksomheder vil sjældent bede dig om at dele følsomme oplysninger som kontonumre, adgangskoder eller cpr-nr. via mail. Hvis du bliver bedt om at dele disse oplysninger, så kontakt virksomheden direkte på deres officielle telefonnummer eller hjemmeside.
Phishing-svindlere laver ofte mange stave/sprog-fejl, som tit bærer præg af oversættelsesfejl. Vær også opmærksom på om et uventet opkald kommer fra udenlandske numre. Danske telefonnumre bliver dog også i stigende grad brugt til dette formål. Husk at blokere telefonnummeret, når du opdager eller mistænker, at det er svindel.
Phishing-svindlere opretter ofte falske hjemmesider, der ligner de rigtige. Når du klikker på et link, så kontroller selve adressen i browseren – også kaldet URL’en. Hvis adressen ser underlig ud, bruger forkerte tegn eller ikke er HTTPS-sikret, er det sandsynligvis en phishing-side.
Mails og sms’er kan indeholde vedhæftede filer eller links til ondsindede downloads, som kan inficere din computer eller mobil. Hvis du ikke forventer en fil fra afsenderen, så lad være med at åbne den, før du har fået bekræftet, at den er legitim.
[28. november 2024]
Desværre er der stadig falske sms’er i omløb, som siger, at man har udestående med Andel Energi. Ordlyden er den samme, som vi har set før. Undgå at trykke på det mystiske link og slet sms’en.
[22. november 2024]
Endnu en falsk mail som siger, at ens energiforsyning vil blive afbrudt, hvis ikke man betaler det skyldige beløb. Mailen er ikke fra os! Undgå derfor at trykke på links, og slet i stedet mailen fra din indbakke, hvis du har modtaget den.
[12. november 2024]
Der er desværre igen udsendt falske sms’er i vores navn, som siger, man har udestående med Andel Energi. Undgå at trykke på det mystiske link og slet sms’en.
[29. oktober 2024]
Vi har fået besked om, at der er afsendt falske mails i vores navn. Overskriften i mailen er: “Kritisk: Sørg for, at dine betalingsoplysninger er opdaterede for at undgå afbrydelser!”
Denne mail er ikke fra os. Undgå at trykke på links og slet i stedet mailen, hvis du har modtaget den.
[21. oktober 2024]
Der bliver desværre sendt falske sms’er rundt i vores navn. I beskeden står der, at man skylder Andel Energi 127 kr.. Beskeden er sendt fra dette telefonnummer: 61401317. Undlad at svare og slet i stedet beskeden med det samme.
[19. oktober 2024]
Desværre er der endnu en falsk mail i omløb. Denne gang med overskriften: “Tilbagebetalingstilbud på 600,10 kr.”. Mailen har både vores logo og farver, men er altså IKKE fra os. Undgå at trykke på links og slet i stedet mailen, hvis du har modtaget den.
[8. oktober 2024]
Vi har fået besked om, at der er flere af disse falske mails i omløb. Ordlyden kan variere lidt, men de ser omtrent sådan her ud. Undgå at trykke på links i mailen og slet i stedet mailen fra din indbakke. På Min side og i appen, Andel Energi kan du altid se dine regninger, og om de er betalt eller ikke betalt.
[7. oktober 2024]
Vi har fået besked om, at der er flere af disse falske mails i omløb. Ordlyden kan variere lidt, men de ser omtrent sådan her ud. Undgå at trykke på links i mailen og slet i stedet mailen fra din indbakke. På Min side og i appen, Andel Energi kan du altid se dine regninger, og om de er betalt eller ikke betalt.
[3. oktober 2024]
Falsk mail i omløb. Se teksten i det grå felt. Undgå at trykke på linket i mailen og slet i stedet mailen fra din indbakke. På Min side og i appen, Andel Energi kan du altid se dine regninger, og om de er betalt eller ikke betalt.
“Forestående deadline for din energiregning
express@euromegmail.net på vegne af Andel Energy <andel@andelener.com>
Til xxxxxx@xxxxxx
Kære kunde
– Dette er en automatisk besked, svar venligst ikke –
Vi ønsker at informere dig om, at din energiforsyning vil blive suspenderet på grund af manglende betaling af dine udestående regninger. Trods vores tidligere påmindelser har vi endnu ikke modtaget den nødvendige betaling for at genoprette din konto.
Udestående beløb: DKK [28,00]
Forfaldsdato: [06-07-2024]
For at undgå yderligere afbrydelse af tjenesten, opfordrer vi dig til at håndtere denne sag omgående. Du kan betale via vores online portal“
Hvis du får en mail som denne, er der flere ting, som skal få dine alarmklokker til at ringe:
Mit digitale selvforsvar er en gratis app fra Forbrugerrådet, som holder dig opdateret på de seneste digitale trusler. Via appen kan du tippe os og andre kunder i Andel Energi om falske sms’er, mails og opkald. Appen kan hentes til både iOS og Android.
[26. september 2024]
Falsk mail i omløb, hvor man får at vide, at ens regning for august er blevet betalt to gange. Det er den ikke. Undgå derfor at trykke på linket og slet i stedet mailen fra din indbakke. På Min side og i appen, Andel Energi kan du altid se dine regninger og om de er betalt eller ikke betalt. Du vil også kunne se et eventuelt tilgodehavende på din regning. Skulle du have penge til gode, trækker vi dem fra din næste regning, så den bliver lavere.
[11. september 2024]
Flere af vores erhvervskunder har fået denne besked, hvor man bliver bedt om at opdatere sin betalingsmetode hurtigst muligt. Undgå at trykke på linket. Slet i stedet mailen fra din indbakke, hvis du har fået den.
[10. september 2024]
Falsk sms i omløb hvor svindlerne tilbyder “andelsrabat”, hvis man betaler sit udestående hurtigt. Klik endelig ikke på linket og udfyld ikke formularen. Er du i tvivl, om du mangler at betale en regning, kan du altid se, om du har ubetalte regninger på Min side eller i appen, Andel Energi.
[9. september 2024]
Nye eksempler på phishing.
Flere melder om mails, hvor man bliver bedt om at opdatere sine betalingsoplysninger for at sikre at ens konto forbliver aktiv. Tryk endelig ikke på links i mailen og slet den fra din indbakke, hvis du modtaget den.
Vi hører også om, at der er opgivet et falsk telefonnummer, hvor svindleren udgiver sig for at være Andel Energi. Det falske nummer er: 51 79 19 84. Ring endelig ikke til det.
[2. september 2024]
Mange af vores kunder modtager sms’er og mails fra “Andel Energi” om, at de har et udestående, og at deres strøm derfor vil blive slukket. Det er falske beskeder. Tryk IKKE på links i beskeden og slet den fra din mail/mobil, hvis du modtager den.
Formål: Phishing er en metode, hvor afsenderen forsøger at narre modtageren til at afgive følsomme oplysninger så som loginoplysninger, kreditkortnumre eller andre personlige data. Formålet er ofte at stjæle penge eller identiteter.
Indhold: Phishing-beskeder foregiver typisk at komme fra en legitim organisation, som for eksempel en bank, en offentlig myndighed eller en velkendt virksomhed. De opfordrer modtageren til at klikke på et link eller udfylde en formular, som giver svindleren adgang til personlige oplysninger.
Eksempel: En phishing-mail kan ligne en officiel besked fra en bank eller fx et energiselskab og bede dig om at “bekræfte dine kontooplysninger” ved at klikke på et link, som fører til en falsk hjemmeside.
Spam handler om at sende uønsket reklame eller meddelelser.
Phishing handler om at narre dig til at afsløre følsomme oplysninger.
Du bør med det samme melde det til din bank og for en sikkerhedsskyld få spærret dit kort. Lav også gerne en anmeldelse på politi.dk.
Kontakt evt. den digitale cyberhotline på 33 37 00 37 og få hjælp til, hvordan du skal forholde dig.
Nej, det kan de ikke. Dine betalingsoplysninger ligger ikke hos os, men hos en betalingsformidler, der bliver sikkerhedstjekket af de store kortselskaber som eksempelvis Mastercard og Visa.
Hent appen, Mit digitale selvforsvar, der hjælper dig med at være sikker online. Appen er gratis og holder dig opdateret på de nyeste digitale trusler.
[30. august 2024]
Vi oplever desværre, at flere kunder bliver ringet op af “Andel Energi” og bliver tilbudt hjælp til at betale regninger, som endnu ikke er betalt. I opkaldet får man at vide, at man mangler at betale de to seneste regninger, og at strømmen snart lukkes. Der bliver blandt andet ringet fra dette nummer: 32 22 32 64. Udlevér aldrig dine betalingsoplysninger. Er du i tvivl, om du har regninger til betaling, så kan du altid logge ind på Min side her på andelenergi.dk eller i appen, Andel Energi.
[16. august 2024]
Vi hører desværre igen om nye tilfælde af falske beskeder og mails. Denne gang om, at der er problemer med fornyelse af ens Andel Energi-abonnement. Der bliver henvist til Min side, men linket fører til en side, som intet har med os at gøre. Brug derfor IKKE linket.
[9. august 2024]
Der bliver i øjeblikket sendte falske beskeder/mails ud om, at man har udestående hos Andel Energi. Og at der lukkes for strømmen, hvis man ikke betaler. Brug IKKE linket, og lad være med at udfylde formularen. Hvis du er i tvivl, så log ind på Min side eller i appen, Andel Energi og se, om du har regninger, som er gået over forfaldsdato.
[1. august 2024]
Der er falske beskeder/mails i omløb. Der står, at man skal opdatere sine betalingsoplysninger. Brug IKKE linket. Er du er i tvivl om din betalingsform eller -oplysninger, så log ind på Min side her på hjemmesiden eller gå i appen, Andel Energi.
[31. juli 2024]
Nye tilfælde med falske beskeder og mails med, at man har udestående hos Andel Energi. Brug IKKE linket, og lad være med at udfylde formularen.