Pressemeddelelse – 14. august 2025
Danmarks største energiselskab, Andel Energi, advarer lige nu alle danske elkunder mod endnu en aggressiv svindelbølge, der misbruger Andel Energis navn og logo. Der er lige nu to versioner af svindelforsøg i omløb. “Vær skeptisk” og “tjek dine elregninger grundigt,” lyder opfordringen til Andel Energis ca. 1 million elkunder.

”Du risikerer at få lukket for strømmen eller din energiforsyning.” Det er hovedbudskabet i de beskeder, som i disse dage rammer mange danskeres sms- og mailbakker. Tilsyneladende er beskeden en betalingspåmindelse fra Danmarks største energiselsab Andel Energi, der har over 1 mio. energikunder.
Men der er tale om svindel. Derfor opfordrer Andel Energi alle danske elkunder til at være særligt påpasselige, hvis man i disse dage modtager mail, sms eller telefonopkald fra sit energiselskab.
“Vær skeptisk. Får du en besked om manglende betaling, så tjek altid dine seneste regninger ekstra grundigt. Både i Andel Energi-appen og i vores selvbetjening på andelenergi.dk, kan man som kunde logge ind og se sine ægte regninger. Her kan man se, hvis der også i virkeligheden skulle være en eventuelt manglende betaling.
Josefine Walter, der er kommerciel direktør i Andel Energi
I den aktuelle svindelbølge bliver modtageren oplyst om, at en manglende betaling til Andel Energi kan betyde, at man får afbrudt sin forsyning, hvis man ikke betaler inden få dage. Herefter følger et link til betaling, som modtageren opfordres til at benytte.
Lige nu går to beløb igen, der skal betales hurtigst muligt for at undgå konsekvenser. Det er beløb på henholdsvis 128 kr. og 322 kr.
Det sker oftere og oftere, at svindlere forsøger at franarre energikunder enten penge eller personfølsomme oplysninger. Det sker som regel ved at true med at lukke for forsyningen.
“I Andel Energi truer vi aldrig med at slukke for strømmen med kort varsel. Hvis det i yderste konsekvens kan være nødvendigt at slukke for strøm eller gas til en kunde, så vil der altid være et langt forløb med både inkasso og dialog forud for en så drastisk handling. Andel Energi lukker aldrig for strømmen alene på grund af for sen betaling,” siger Josefine Walter.
De såkaldte phishingangreb bliver mere og mere almindelige og kommer ofte i bølger af større eller mindre styrke og omfang. Formålet med at udnytte ordentlige og troværdige virksomheders navn og logo er at give ofrene en falsk tryghed. Samtidig er afsenderne blevet dygtigere til at efterligne blandt andre Andel Energis rigtige kommunikation, skrifttype og layout.
“Vores råd er derfor; vær skeptisk, tjek dine regninger grundigt enten i appen eller på vores hjemmeside. Og skulle du stadig være i tvivl, så ring til os,” siger Josefine Walter.

Forsøg på phishing er desværre udbredt og kan være svære at opdage. Andel Energi opfordrer til, at man passer godt på ved at benytte følgende gode råd: