Du betaler kun til Andel Energi. Vi opkræver dig for både installation, serviceaftale, dit kilowatt-timeforbrug samt udeopladning. Får du refusion i elafgiften, vil du også kunne se det på din regning.
Undtagelse. Har du købt ladeboksen på afbetaling gennem Andel Ratio, et søsterselskab til Andel Energi, vil du få en særskilt opkrævning fra dem hver måned.
Det kan du ikke, fordi du har købt ladeboksen på afbetaling gennem Andel Ratio, som er et søsterselskab til Andel Energi.
Du får derfor en særskilt månedlig regning på låneydelsen fra Andel Ratio. Selve opkrævningen sker via Betalingsservice.
Du kan altid se din ydelse, hovedstol og restgæld på din Betalingsserviceoversigt fra Andel Ratio. Alternativt kan du ringe til os på 70 29 28 67. Så hjælper vi dig.
Ja, det kan du godt. Ring til os på 70 29 28 67, så hjælper vi dig med at indfri dit lån.
I forbindelse med indfrielsen af lånet, vil du få en slutopgørelse fra Andel Ratio.
Så ejer du ladeboksen og skal derfor ikke betale flere afdrag til Andel Ratio. Nu betaler du kun for dit forbrug til opladning af din elbil samt din serviceaftale til Andel Energi.
Ring til os på 70 29 28 67. Så sørger vi for at melde din flytning.
Vær opmærksom på, at der kan forekomme ekstraudgifter ved nedtagning af din eksisterende ladeboks samt installation på din nye adresse.
Ja. Ring til os på 70 29 28 67. Så sørger vi for at få den nye ejer tilmeldt.
Nej. Du skal altid bruge en godkendt elektriker, hvis du for eksempel i forbindelse med en ombygning eller lignende skal have flyttet din ladeboks. Det kan gøres over ét eller flere besøg alt afhængig af årsagen.
Hvis du bruger din egen elektriker, skal Clever godkende den nye installation.
Det skal du ikke. Du ejer din ladeboks og kan derfor tage den med til din nye adresse.
Det samme gælder, hvis du har købt boksen på afbetaling gennem Andel Ratio.
Så opsiger du din serviceaftale hos os. Du har dog mulighed for at tegne en ny serviceaftale hos Clever til merpris.
Har du købt din ladeboks på afbetaling gennem Andel Ratio, skal du indfri lånet, hvis du skifter elselskab.
Vi vil naturligvis allerhelst have, at du bliver her hos os.
Ja, det kan du. I vores Andel Energi app kan du se dit forbrug opdelt på din ladeboks og bolig – uge, måned og år.
Du kan også følge dit forbrug til opladning af din elbil i Clevers app. Se mere på Clevers hjemmeside.
Bemærk: Har du netop fået din ladeboks, går der 1-10 hverdage, før du kan se dit forbrug.
Standbyforbruget på din ladeboks er 44 kWh pr. år.
Vi anbefaler ikke, at du slukker for din ladeboks for at mindske dit standbyforbrug. Boksen skal være tændt 24/7, da Clever løbende kører opdateringer på boksen og skal sikre, at vi kan sende dig en korrekt regning og refundere din elafgift.
Det gør du, fordi regeringen gerne vil fremme brugen af elbiler og reducere CO2-udledningen. Elbiler betragtes som mere miljøvenlige, men er også ofte dyrere end konventionelle biler. Ved at tilbyde refusion i elafgiften forsøger regeringen at gøre det mere attraktivt at eje og bruge elbil.
I Andel Energi sørger vi for, at du får refunderet den elafgift, som relaterer sig til hjemmeopladning. Dvs. de kilowatt-timer, som du har brugt på at oplade din elbil derhjemme. En forudsætning for at få refusion i elafgiften er, at du ikke allerede får reduceret elafgift, hvis du for eksempel har solceller, elvarme og/eller varmepumpe.
Ved udgangen af hver måned får vi en opgørelse over dit kilowatt-timeforbrug på ladeboksen fra Clever. Og refunderer herefter elafgiften den næstkommende måned. Du kan se det på din regning under posten ’Refusion af elafgift ved hjemmeopladning’.
Det gør du, fordi perioden for Clevers beregning af din elafgiftsrefusion ikke nødvendigvis passer med, hvornår vi reelt set opkræver dig. Derfor kan du opleve, at du ikke helt kan sammenligne beløbene.
Samlet set vil beløbene dog stemme. Det du har fået udbetalt mindre en måned, vil altid komme med på din regning måneden efter.
Vi vil gerne sikre, at du får mest mulig ud af intelligent opladning. Og det gør du, når du har en variabel elpris, der skifter time for time. Det er oftest billigere og grønnere.
Den dækker support på din ladeboks døgnet rundt alle ugens dage. Og Clevers elektrikere står for al service på boksen i hele dens levetid. Derudover giver aftalen adgang til services som intelligent opladning, oversigt over dit forbrug i Clevers app, rabat på Danmarks største ladenetværk og meget mere.
Så vil ansvaret for vedligeholdelse af ladeboksen overgå til dig selv. Og garantien vil forsvinde.
Desuden mister du muligheden for intelligent opladning. Og vi vil ikke længere kunne refundere din elafgift, da det kræver en aktiv serviceaftale.
Ja. Hvis du har elvarme, kan du godt få en ladeboks fra os. Men da du allerede får refusion for dit forbrug på elvarme, kan du ikke også få refusion i elafgiften for opladning af din elbil.
Ring til os på 70 29 28 67. Så sørger vi for, at du får en ny.
Hvis din ladeboks driller, vil du ofte selv kunne løse problemet med en simpel genstart.
Sådan genstarter du din boks:
Løser det ikke problemet, så kontakt Clever på 82 30 30 30.
Driller din brik? Så kontakt os på 70 29 28 67.
Bare rolig. Din ladeboks vil selv starte op igen. Og du skal derfor ikke gøre noget.
Kontakt Clever på 82 30 30 30, hvis du alligevel oplever problemer. Så hjælper de dig med at få sparket liv i boksen igen.
Det kan der være flere årsager til:
Ladeboksens effekt
Clevers ladeboks kan levere 11 kilowatt hjemme hos dig. Nogle gange sker det dog, at der af den ene eller anden årsag ikke er den nødvendige strøm til rådighed i elnettet. Og så kan boksen ikke lade med maksimal effekt.
Temperaturen på batteriet
Hvis dit batteri ikke er kørt varmt, vil det oplade langsommere, end hvis det er godt varmt. Det kan du især opleve på kolde vinterdage.
Ladeprocenten på batteriet
Batteriet lader hurtigst i starten af opladningen. Der er derfor stor forskel i opladningshastigheden alt afhængig af, om batteriet er 20 % eller 80 % opladt.
Elbilens ladekapacitet
Der er stor forskel på ladeevnen på de forskellige typer elbiler. Kig eventuelt i din instruktionsbog eller kontakt din bilforhandler for at høre nærmere om din elbils ladekapacitet.
Installation i bare 5 trin:
Det er ligetil:
Nej. Ladeboksen skal være tændt 24/7, da Clever løbende kører opdateringer på boksen og skal sikre, at vi kan sende dig en korrekt regning og refundere din elafgift.
Det er ikke noget, vi på nogen måde vil anbefale. Stikkontakterne og ledningerne i din bolig er typisk ikke lavet til at trække den store mængde strøm, det kræver at oplade din elbil. Og i værste tilfælde kan der derfor gå ild i dem.
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at du får opsat en ladeboks derhjemme med egen sikringsgruppe og afbryder. Så kan du trygt og roligt oplade din elbil derhjemme.
Hvis du har en elbil, har batteriet bedst af kun at blive opladt til 80-90 %. Det betyder dog ikke, at du aldrig må oplade batteriet helt. Skal du for eksempel på langfart, og har du derfor brug for maksimal rækkevidde, så kan du oplade din elbil til 100 % så tæt på afgang som muligt. Så slider du ikke alt for meget på batteriet. Og så skal du nok være godt kørende.
Har du en plug-in hybridbil er der ikke noget i vejen for, at du oplader batteriet 100 % hver gang.
Har du en elbil, så har batteriet ikke godt af at være tomt i længere tid. Oplad det derfor altid til mindst 20 %.
Hvis du har en plug-in hybrid, er det ikke lige så vigtigt, at batteriet er opladt. Det skyldes, at de fleste plug-in hybrider oplader under kørsel. Vi vil dog stadig anbefale, at batteriet ikke står tomt i længere tid ad gangen.
Ja, det kan de godt. For eksempel hvis du har gæster. Men du skal selvfølgelig have givet dem lov. Ellers er det strømtyveri.
Andre med en ladebrik vil kunne igangsætte en opladning på din ladeboks. Men skulle det ske, vil vi altid kunne se, hvem det er, der har startet opladningen.
Kontakt os på 70 29 28 67, hvis du er i tvivl eller har spørgsmål.
Det er ligetil. Du kan enten starte din opladning med din ladebrik eller med Clevers app.
Oplad med brik:
Du stopper opladningen igen direkte i din elbil eller ved at scanne din brik på boksen.
Oplad med Clevers app:
Du stopper opladningen igen direkte i din elbil eller via Clevers app.
Nej. Du får kun den særlige rabat på kilowatt-timerne (Clevers ladenetværk), hvis du har din egen ladeboks gennem Andel Energi. Har du kun brik, får du ikke rabat.
Du kan bruge Clevers app til at starte og betale dine opladninger på fem andre offentlige ladenetværk i Danmark. Og på udvalgte netværk i 6 europæiske lande. Læs mere på Clevers hjemmeside.
Ja og nej. Du kan som udgangspunkt lade på hele Clevers ladenetværk – blandt andet også i Sverige, Norge og Tyskland. Du kan se alle ladepunkter i og udenfor Danmark i Clevers app og på ladekortet på Clevers hjemmeside.
Hvis du skal lade på andre ladenetværk, skal du betale særskilt for din opladning – det gælder både i Danmark og i udlandet. Du kan bruge diverse apps. Og nogle steder kan du også betale med betalingskort.