Der er sket meget på elmarkedet de seneste år. Elpriserne svinger mere – og du er måske begyndt at gå mere op i dit elforbrug. Derfor vil vi gerne give dig et mere tidssvarende produkt.
Dit nuværende produkt BasisEnergi udgår snart, og du får i stedet vores nye produkt MånedsEnergi. Du får samtidig vores opdaterede vilkår.
Ændringen træder i kraft for dig på den dato, der står i det brev/den mail, vi har sendt dig.
Med MånedsEnergi er din elpris låst for en måned ad gangen. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om svingende elpriser i det daglige. Din elpris er den samme hver dag hele måneden og døgnet rundt.
Prisen fastsættes, inden måneden starter. Du kan se den i Andel Energi appen den første dag i måneden. Din pris bliver samtidig opdateret hver måned, så den følger udviklingen i markedet. Så når priserne på elbørsen er faldende, så falder din elpris for den næste måned også – og omvendt.
Det månedlige abonnement for MånedsEnergi er 18 kr.
Her kan du læse mere om din nye aftale og vilkår.
Fremover får du en regning hver måned for den strøm, du har brugt.
Du skal være opmærksom på, at størrelsen af dine månedlige elregninger sandsynligvis vil variere hen over året, hvis du ligesom de fleste andre mennesker bruger mindre strøm i sommerhalvåret end i vinterhalvåret.
* Har du solceller og får du acontoregninger i dag?
Så vil du fremover få en acontoregning hver måned og en årsopgørelse én gang om året.
Som elmarkedet ser ud i dag, giver forudbetaling ikke længere mening for de fleste af vores kunder.* Derfor afskaffer vi det.
Din forudbetaling er baseret på dit forventede forbrug og en forudsigelse af, hvordan elprisen vil udvikle sig indtil næste forudbetaling. Men da elpriserne svinger langt mere end tidligere, og du måske er blevet rigtig god til at spare på strømmen, så er der alt for stor risiko for, at vi kommer til at estimere din forudbetaling forkert. Så selvom du i sidste ende altid kun betaler for dit faktiske forbrug, så er der jo ingen grund til at dine penge skal ligge hos os, indtil vi finder ud af, hvor meget strøm du har brugt, og hvor meget du rent faktisk skal betale.
* Har du solceller?
Så vil du fortsætte med forudbetaling, når du får TimeEnergi.
For at gøre det lettere for dig at få overblik over din økonomi, har vi sat betalingsfristen til den 1. hverdag i måneden. Og når året er gået, har du et overblik over, hvor meget du har brugt på el i hver enkelt måned hen over året.
Din betalingsform er, som den plejer.
Betaler du med Betalingsservice eller indbetalingskort, skal du dog være opmærksom på, at der er 12 betalingsgebyrer om året, når du får din regning hver måned. På Min side og i Andel Energi appen kan du se, hvordan du betaler i dag.
Husk, at du kan nemt og hurtigt skifte betalingsform på Min side eller i Andel Energi appen. Læs mere om hvordan du kan betale
Hent Andel Energi appen i App Store eller Google Play. Læs mere her
Du hente de opdaterede vilkår her.
I punkt 17 i dine vilkår forbeholder vi os ret til at ændre i din aftale ved produktændringer. Da din nuværende aftale udgår, får du i stedet MånedsEnergi.
BasisEnergi og MånedsEnergi er grundlæggende samme type produkt. Din elpris er den samme døgnet rundt og bliver løbende tilpasset markedsudviklingen.
Det betyder, at du ikke behøver at følge med i timepriserne og planlægge, hvornår det bedst kan betale sig f.eks. at vaske tøj eller starte opvaskemaskinen.
Forskellen mellem BasisEnergi og MånedsEnergi er, hvor tit prisen skifter. Når du har BasisEnergi, skifter prisen hver 3. måned. Det giver rigtig god mening i perioder, hvor elpriserne er nogenlunde stabile, og prisforskellene ikke er særligt store.
Men som energimarkedet ser ud i dag, kan elpriserne nå at svinge rigtig meget på 3 måneder – både i den ene og den anden retning.
MånedsEnergi er et mere tidssvarende produkt, da prisen bliver tilpasset hver måned. Så hvis priserne på elbørsen falder, så falder din elpris for den næste måned også – og omvendt.
Det kan altid betale sig at flytte noget af dit elforbrug væk fra tidspunkter, hvor elnettet er mest belastet – omkring kl. 17-21, hvor både strømmen og nettarifferne som regel er dyrest. Læs mere om MånedsEnergi og betaling af transporten af din strøm
Vil du have gode råd om, hvordan du kan spare på dit forbrug, så kan du finde inspiration i vores store energiunivers. Se de gode råd
Du betaler altid kun for den strøm, du har brugt, uanset om du får dine regninger hver måned eller hver tredje måned.
Men hvis du går fra at betale fire gange om året til at betale hver måned for den strøm, du har brugt, så vil du sandsynligvis opleve, at størrelsen af dine månedlige elregninger vil variere hen over året. Det betyder, at dine regninger typisk vil være lavere i sommerhalvåret, hvis du ligesom de fleste andre bruger mindre strøm, end du gør i vinterhalvåret.
Heldigvis kan du selv være med til at påvirke størrelsen af dine regninger ved at spare på strømmen. Vil du have gode råd om, hvordan du kan spare på dit forbrug, så kan du finde inspiration i vores store energiunivers. Se de gode råd
For at gøre det let for dig at få overblik over din økonomi, har vi sat betalingsfristen til den 1. hverdag i måneden. Og når året er gået, har du fået et overblik over, hvor meget du har brugt på el i hver enkelt måned hen over året.
Det kan du på Min side og i Andel Energi appen kan du se, hvordan du betaler dine regninger i dag, og skifte betalingsform, hvis du vil det.
Betaler du med MobilePay eller betalingskort, så er der ikke noget betalingsgebyr.
Betaler du med Betalingsservice, så koster det et gebyr på 6,25 kr. pr. regning. Gebyret dækker vores udgifter til Nets, der ejer Betalingsservice.
Betaler du med indbetalingskort (FI-kode), så koster det et gebyr på 49 kr. pr. regning.
Du kan nemt og hurtigt skifte betalingsform på Min side eller i Andel Energi appen.
Hent Andel Energi appen i App Store eller Google Play. Læs mere her
Når du har MånedsEnergi er der ingen binding. Det betyder, at du når som helst kan skifte til et andet produkt. Her kan du se, hvilke produkter vi tilbyder
Du behøver ikke engang at ringe til os. Du kan nemt og hurtigt selv skifte aftale på Min side. Gå til Min side
(OBS: Dette er kun relevant for dig, hvis der står noget om netrelaterede gebyrer i varslingsbrevet/-mailen, du har modtaget fra os)
Netrelaterede gebyrer er gebyrer, som vi opkræver på vegne af dit netselskab.
Gebyrerne dækker arbejde, som dit netselskab udfører i særlige situationer. Derfor er det også dit netselskab, der fastsætter gebyrernes størrelse.
Mange kunder vil aldrig opleve at skulle betale gebyrer for netrelaterede ydelser, da de fleste af gebyrerne vedrører situationer i forbindelse med manglende betaling trods langvarige rykkerforløb, tilbud om betalingsordning og varsling om afbrydelse af strømmen.
Du kan se gebyrerne på dit netselskabs hjemmeside. Er du i tvivl om, hvilket netselskab du har, kan du finde hjælp på Green Power Denmarks hjemmeside. Find dit netselskab her
(OBS: Dette er kun relevant for dig, hvis der står noget om netrelaterede gebyrer i varslingsbrevet/-mailen, du har modtaget fra os)
Nej, det gør du som udgangspunkt ikke. Netselskabernes gebyrer vedrører situationer, som de fleste kunder ikke kommer i.
Det kan for eksempel være situationer, hvor en kunde over længere tid ikke har ikke betalt sine elregninger på trods af et langvarigt rykkerforløb, tilbud om betalingsaftaler, lukkevarsel osv. I de tilfælde kan der være behov for, at netselskabet lukker for kundens strøm – enten hos kunden eller fjernbetjent. Og der kan være behov for at netselskabet genåbner for kundens strøm.
Det kan også være situationer, hvor netselskabet for eksempel skal aflæse, undersøge, udskifte eller nedtage en kundes elmåler.
Da det kun en meget lille del af vores kunder, der i dag får deres regning i eBoks, er det for dyr en løsning at vedligeholde. Derfor har vi valgt at lukke den ned.
Du kan selvfølgelig stadig finde dine regninger på Min side og i Andel Energi appen.
Hent Andel Energi appen i App Store eller Google Play. Læs mere her
Hvis du ikke vil acceptere ændringerne, skal du opsige din aftale senest den dato, der står i det brev/den mail, vi har sendt dig. Du kan opsige din aftale her