Med ElbilEnergi har du en lavere elpris mellem kl. 22 og 6.
Du kan ikke længere bestille ElbilEnergi. Se vores andre elaftaler her.
Prisen, du ser her, gælder dog stadig, hvis du har ElbilEnergi i forvejen.
ElbilEnergi er baseret på grønne garantier (RECS) fra Andel-koncernens egen havvindmøllepark Rødsand 2 syd for Lolland. Det betyder, at vi garanterer, der bliver sendt lige så meget vindkraft ind i elnettet, som du bruger i din bolig og på opladning af din elbil. Bruger du f.eks. 5.000 kilowatt-timer, garanterer vi, at vores havvindmøller sender 5.000 kilowatt-timer ind i elnettet. Garantien på energi kan kun sælges én gang. Så jo flere, der køber el med grøn garanti, jo større bliver efterspørgslen på grøn energi, og jo mere vil der blive produceret.
For at Danmark kan skifte fra fossil til grøn energi, skal spidsbelastninger i det danske elnet udjævnes. De opstår især mellem kl. 17 og 20 på vinterdage, når mange kommer hjem, tænder lys og laver mad. Ved først at lade din elbil op efter kl. 22, får du både en lavere elpris og hjælper samtidig med at sænke de spidsbelastninger, der står i vejen for den grønne omstilling.
Hvis du skifter til ElbilEnergi, er din elpris lavere mellem kl. 22 og 6. Til gengæld er prisen lidt højere om dagen (sammenlignet med vores grundprodukt). Men da ElbilEnergi passer bedre end andre elprodukter til dit særlige forbrugsmønster som elbilsejer, kan det give en stor besparelse at skifte fra BasisEnergi Sol&Vind til ElbilEnergi.
Husk, at du udover den rene elpris betaler for transport af strøm hen til din bolig – ligesom hvis du køber noget på nettet og skal betale transport for at få pakken hjem. Prisen for transport bliver kaldt nettarif og er bestemt af dit netselskab.
Nettariffen svinger i løbet af året og døgnet. F.eks. er nettariffen dyrere i vinterhalvåret mellem 17.00-21.00. Så selv om du har fast pris på selve din elpris, kan det stadig betale sig at rykke så meget af dit forbrug væk fra denne periode som muligt.
Med en lavere elpris efter kl. 22, kan du også spare penge ved at flytte andre slags elforbrug til de billige timer. For eksempel tøjvask, tørretumbling eller opvask.
Du binder dig i 5 måneder. Herefter kan du opsige din aftale med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Din mindstepris er 150 kr. (25 kr. x 6 måneder), prisen for de kilowatt-timer du forbruger i opsigelsesperioden samt transport af el og afgifter.
Det er der en stor chance for. Jo mere strøm, du bruger på at oplade din elbil, jo større bliver gevinsten ved at skifte til ElbilEnergi. Faktisk viser vores beregninger, at en gennemsnitlig elbilejer kan spare over 1.000 kroner om året ved at skifte fra BasisEnergi til ElbilEnergi.
Ja, det er rigtigt. Som elnettet er bygget op, er ingen energiselskaber, der kan levere 100 % grøn strøm til deres kunder. Strøm fra alle energikilder løber sammen som mange bække små og kommer blandet ud af din stikkontakt. Det er den begrænsning, der gør, at vi i stedet har baseret ElbilEnergi på grønne garantier.
Nej, prisfaldet er betydeligt større om natten, end prisforhøjelsen er om dagen. Så for en elbilejer, der har et ret højt elforbrug om natten, vil ElbilEnergi være en klar fordel. Se de aktuelle priser for ElbilEnergi her.
Lad os sige, at du hvert år bruger 4.000 kilowatt-timer i din husstand og 5.000 kilowatt-timer på at oplade din elbil. Hvis du skifter til ElbilEnergi, så garanterer vi/Andel, at vi/de sender 9.000 kilowatt-timer fra vores/deres havvindmøllepark Rødsand 2 ud i elnettet. Garantien bygger på RECS-certifikater*. Det er en anerkendt standard for handel med grøn energi.
Jo flere forbrugere, der køber deres el med grøn garanti, jo større bliver efterspørgslen på grøn energi, og jo mere vil der blive produceret. Det er en måde at presse fossil energi ud af markedet på ved at justere på forholdet mellem udbud og efterspørgsel.
Da elnettet af tekniske årsager ikke kan levere 100 % vedvarende energi til dig, er dette en anden måde at gøre dit elforbrug mere grønt på.
*) Renewable Energy Certificate System.
Den grønne omstilling vil medføre to meget store forandringer: Den ene er, at vi skal skifte al fossil energi ud med vedvarende energi. Den anden er, at elnettet vil blive mere belastet, når mange skifter til elbiler og varmepumper.
Når den udvikling for alvor tager fart – og det tyder alt på den vil – så bliver spidsbelastninger i elnettet et større problem, end de har været indtil nu. De opstår især mellem kl. 17 og 20 i vinterhalvåret, når rigtig mange af os kommer hjem, tænder lys og begynder at lave mad.
Problemet med spidsbelastningerne er, at vi ikke bare kan producere mere el med vindmøller og solceller, når vi har brug for det. I et kulkraftværk kan man skrue op og ned for produktionen efter behov, men vindmøller producerer, som vinden blæser.
Et andet problem er, at det vil blive meget dyrt at udbygge elnettet til at håndtere den øgede belastning. Men hvis vi i stedet for kostbare udbygninger til milliarder af kroner udjævner store spidsbelastninger, kan det elnet, vi allerede har, bedre håndtere større belastning.
ElbilEnergi bidrager til den udvikling ved at give dig en god grund til først at starte opladning af din elbil efter kl. 22, i stedet for når du kommer hjem fra arbejde – lige når spidsbelastningen i nettet starter.